مقالات

اماکن تاریخی کیش

اماکن تاریخی کیش

جزیره زیبای کیش مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. آب و هوای فوق العاده در تمام فصل های سال، اماکن تفریحی، مجتمع های خرید و … از جاذبه های این جزیره زیبا در جنوب ایران محسوب می شود. البته شاید عجیب به نظر برسد اما این جزیره زیبا دارای اماکن تاریخی فوق العاده است که بر جذابیت توریستی آن افزوده است. از اماکن تاریخی کیش می توان به شهر زیر زمینی کاریز، خانه تک بادگیر، کشتی یونانی، قلعه پرتغالی ها و … اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم این اماکن تاریخی کیش را بیشتر به شما معرفی کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز یکی از معروف ترین اماکن تاریخی کیش است که بازدید از آن را به تمام گردشگران پیشنهاد می کنیم. این شهر زیرزمینی شهرت جهانی دارد و تلفیقی از هنر و معماری ایرانیان باستان است. قدمت این مکان تاریخی به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. در واقع این شهر زیرزمینی، مسیر قناتی است که در عمق 16 متری حفر شده است و در گذشته برای تامین آب ساکنان جزیره مورد استفاده قرار می گرفته است. این قنات برای هدایت آب های زیرزمینی کاربرد داشت و با حفر چاه در نقاط مختلف در طول مسیر آن، برداشت آب انجام می شد. در گذشته از این آب برای تامین آب شرب، آبیاری و همچنین تجارت استفاده می شد. امروز به همت سرمایه گذاران این قنات تغییر کاربری داده و با احداث بخش های مختلفی از جمله رستوران، غرفه های عرضه صنایع دستی و … تبدیل به یک شهر تاریخی البته در زیر زمین شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد این شهر تاریخی می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. سقف مرجانی

سقف شهر زیرزمینی کاریز یک سقف مرجانی است که حاوی سنگواره هایی از صدف و آبزیانی است که میلیون ها سال پیش در دریا زندگی می کردند.

  • جریان هوای خنک

در فضای شهر زیرزمینی کاریز تقریباً در تمام فصل های سال جریان هوای خنک وجود دارد. این جریان هوا، فضایی مطبوع و دلچسب را برای بازدید کنندگان فراهم می کند. از سوی دیگر این جریان هوای خنک باعث می شده تا کیفیت آب قنات حفظ شود و برای شرب مناسب باشد.

  • جریان آب شیرین

آبی که در شهر زیرزمینی کاریز جریان دارد آب حاصل از بارندگی است. بافت مرجانی این کاریز به صورت طبیعی آب را تصفیه می کند به طوری که در گذشته این آب، قابلیت شرب را دارد.

شهر زیرزمینی کاریز یکی از معروف ترین اماکن تاریخی کیش است که بازدید از آن را به تمام گردشگران پیشنهاد می کنیم.

خانه تک بادگیر

خانه تک بادگیر از دیگر اماکن تاریخی کیش است که در منطقه بوم نشین جزیره کیش (غرب جزیره) قرار دارد. این خانه متعلق به یکی از تجار قدیمی و سرشناس کیش است. معماری این خانه به سبک بومیان جزیره کیش طراحی شده و یکی از قدیمی ترین بناهای این جزیره محسوب می شود. این خانه، دارای یک بار دیگر به ارتفاع 10 متری که باعث تهویه هوای خانه می ‌شود و به همین دلیل این خانه، خانه تک بادگیر معروف است. این خانه دارای 13 اتاق مجزا است که در طی بازسازی های انجام شده به یک اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده است. شما با اقامت در این مکان می توانید زندگی به سبک بومیان کیش را تجربه کنید. البته این مکان تاریخی کیش به عنوان یک موزه مردم شناسی هم مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد. همچنین با مراجعه به غرفه های مربوط به صنایع دستی، لباس های محلی و … می توانید در کنار بازدید از یک مکان فوق العاده، خرید هم داشته باشید.

خانه تک بادگیر از دیگر اماکن تاریخی کیش است که متعلق به یکی از تجار قدیمی و سرشناس کیش است.

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از جاذبه های توریستی جزیره کیش است. صاحبان این کشتی دو فرد یونانی بودند که بعد از سفر به این منطقه، کشتی آن ها به گل نشست و علی رغم تلاش های بسیاری که انجام شد، موفق به خارج کردن کشتی نشدند. بنابراین چاره ای به جز ترک کشتی و تخلیه بار آن نداشتند. افسانه های مختلفی توسط بومیان این منطقه برای این کشتی وجود دارد که یکی از جالب ترین افسانه ها این است که ناخدای کشتی در طی سفر به این جزیره عاشق یک دختر زیبا ساکن جزیره کیش شده است. زمانی که با مخالفت خانواده او مواجه می شود تصمیم می گیرد که کشتی را به ساحل بیاورد و معشوقه اش را سوار بر کشتی کند و  به یونان سفر کند اما زمانی که کشتی به گل می نشیند، این عشق نافرجام می ماند. طبق گفته بومیان جزیره، یونانی ها پس از اینکه کشتی را ترک کردند، آن را آتش زدند.

به هر حال چیزی که امروزه از این کشتی زیبا باقی مانده، بدنه و عرشه فولادی است که به دلیل شوری آب دریا و رطوبت منطقه به سرعت در حال پوسیدن است. با توجه به ناایمن بودن فضای داخلی کشتی، امکان بازدید داخل کشتی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد، حتی اخیراً غواصی در کنار کشتی یونانی به دلیل خطراتی که وجود آن توسط گروه های غواصی انجام نمی شود. با این وجود تماشای غروب آفتاب در ساحل این جزیره با منظره این کشتی زیبا، خالی از لطف نیست. از سوی دیگر این سایت گردشگری یک سایت فوق العاده برای عکاسی است و شما می توانید با کمی خلاقیت عکس های فوق العاده ای را به یادگار ثبت کنید. شما میتوانید برای بازدید از این مکان دیدنی میتوانید با تهیه بلیط گشت جزیره با تخفیف به آسانی بازدید کنید

کشتی یونانی یکی از جاذبه های توریستی جزیره کیش است که یک مکان فوق العاده برای عکاسی است.

قلعه پرتغالی ها

پرتغالی ها در زمان حضور در ایران قلعه های زیادی را در نواحی جنوبی ایران و جزیره های خلیج فارس و عمان احداث کردند. این قلعه ها برای محافظت از نظامیان در برابر شورش احتمالی بومیان این منطقه بوده است و محلی برای ذخیره اسلحه و مهمات بوده است. معروف ترین قلعه ها در قشم، کیش، هرمز و لارک وجود دارند. در جزیره کیش پرتغالی ها در مناطق شمالی سکونت داشتند. در این منطقه یک دره زیبا وجود دارد که به دره پرتغالی ها معروف است. این دره به دلیل وجود آب های سطحی بسیار سرسبز است و پوشش گیاهی خاصی دارد که از معروف ترین آن ها می توان به درخت سبز با قدمت 500 ساله، درخت لور و درخت انجیری معبد اشاره کرد. در کنار این جاذبه ها می توان به قلعه پرتغالی ها اشاره کرد که یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی کیش محسوب می شود و بسیار مورد توجه گردشگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *